UX – Hvordan skaber man en god brugeroplevelse?

Hvornår har du sidst været ude for noget, der både gjorde dig engageret, involveret og overrasket? Det kunne eksempelvis være en rutsjebanetur i Tivoli eller en rigtig god film?

Har du det for nylig, så har du være ude for en oplevelse.

Den gode oplevelse er den, der både lever op til de forventninger og erfaringer du havde, men samtidig bryder med disse forventninger – så du bliver overrasket!

Men kan man skabe ALT dette i en hjemmeside? Vi vil nu tage dig på en rutsjebanetur gennem emnet UX, der i høj grad har forbindelser til det at opleve.

Hvad er UX?

UX står for “user experience”, der på dansk kan oversættes til brugeroplevelse. 

Et godt design på en hjemmeside er:

  • effektivt at bruge.
  • sikkert at bruge.
  • nemt at lære at bruge.
  • nemt huske hvordan det skal bruges.

Sagt med andre ord; det skal være brugervenligt.

Vi kan nu krydse af ved, at en god hjemmeside lever op til dine forventninger og erfaringer således, at den er let at bruge. Men hvad så med det, der skal bryde forventningerne?

Det bliver nok svært at konkurrere med Tivoli, men måske kan din hjemmeside bryde med dine brugeres forventninger på andre måder.      

Du kunne eksempelvis finde den ternede cottoncoat, luppen og detektivhatten frem – eller bare Google – og undersøge, hvad dine konkurrenter gør galt på deres hjemmesider.

Ser du et mønster i, hvad de gør forkert? Så kan det være det er her, at du skal gøre noget andet på din hjemmeside. På den måde bliver dine brugere af din hjemmeside overraskede, fordi du bryder deres forventninger – på den positive måde, da du ikke er som alle de andre.

Hvorfor er UX vigtigt?

Vigtigheden af brugernes oplevelse på din hjemmeside kan ikke understreges nok! 

Deres oplevelse er alfa og omega for, om de, for det første, bliver på din hjemmeside eller om de går videre til den næste. 

Derudover kan brugeroplevelsen have en stor betydning for, om de ønsker at købe dit produkt eller service. Derfor er det vigtigt at skabe de bedste forudsætninger for, at dine besøgende får en god brugeroplevelse.

Hvordan skaber man så en god brugeroplevelse?

Det skal være motiverende, belønnende, hjælpsomt og tilfredsstillende at bruge en hjemmeside for at skabe en god brugeroplevelse.

Den dårlige brugeroplevelse opstår når hjemmesiden er:

  • forvirrende
  • ineffektiv
  • svær at bruge
  • uoverskuelig og ikke indlysende for brugeren

Derfor skal din hjemmeside være så let og overskuelig at finde rundt på som muligt. En måde at gøre det på er eksempelvis ved at placere menuen i den øverste bjælke af din hjemmeside. Vi har gennem tiden vænnet os til, at det er dér, menuen skal ligge, så derfor søger vi automatisk hen til det sted, når vi leder efter menuen på en hjemmeside.

Derudover er det en god idé at skabe lidt afstand mellem de forskellige elementer på din hjemmeside, så der bliver skabt mellemrum mellem de forskellige tekstafsnit. Således får øjet bedre ro til at adskille, hvad der hører sammen på hjemmesiden og til at overskue at læse tekststykkerne. Det er ærgerligt at have skrevet super god info om sin virksomhed, hvis brugeren ikke kan overskue at læse det alligevel, fordi det er for uoverskueligt.    

Det er også vigtigt, at have fokus på at skabe sammenhæng mellem de forskellige undersider på ens hjemmeside, så der er en rød tråd i designet – som eksempelvis farverne, logo, skrifttyper, billeder mm.

Derudover er det væsentligt at have forskellige skriftstørrelser på ens hjemmeside, så der er én størrelse på overskrifter, en anden på undertitler og en tredje på brødtekst. Dette gør teksterne mere overskuelige for brugeren og nemmere at læse – ligesom en avis.

Ønsker du flere tricks til, hvordan du skaber en god brugeroplevelse for dine kunder eller ønsker du, at vi skal lave en professionel og brugervenlig hjemmeside for dig?

– Så er du velkommen til at kontakte os her eller på tlf. nr. 72 73 20 89, så finder vi sammen frem til, hvordan din hjemmeside skal designes. 

Scroll to Top